• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Heading 1 Here:Enter the heading 1 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 2 Here:Enter the heading 2 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 3 Here:Enter the heading 3 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 4 Here:Enter the heading 4 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 5 Here:Enter the heading 5 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • SLIDE-1-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-2-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-3-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-4-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

Monday, November 13, 2006

Iklan Petronas

Posted by Pengembara Lara On 11:33 AM No comments

Seperti tahun-tahun yang lepas , iklan Petronas sempena hari raya sememangnya mendapat perhatian dan ditunggu-tunggu oleh penonton. Pada tahun ini iklan petronas mengisahkan seorang anak perempuan dan suaminya yang tidak menjaga dengan baik ayahnya yang sakit dan baru pulang dari hospital sehingga si ayah berkecil hati dengan tindakan si anak dan menantunya dengan mengasingkannya semasa makan bersama. Lebih kurang begitulah sinopsis iklan tersebut . Apa yang saya ingin bincangkan di sini bukannya iklan tersebut tetapi musik backgroundnya yang banyak membantu keberkesanan mesej yang ingin disampaikan . Mungkin anda tahu tidak tahu lagu terbut dinyanyi oleh penyanyi yang tersohor di Indonesia dengan lagu-lagu puisi iaitu Ebiet G. Ade. Di bawah ini saya sertakan lirik penuh lagu tersebut dengan pentafsiran ringkas yang saya buat secara peribadi dan bukannya dari penulis lirik lagu tersebut iaitu Ebiet G. Ade sendiri.

Lagu di dalam iklan tersebut sebenarnya tiada kaitan dengan iklan tersebut. Pada tafsiran saya lagu ini mengisahkan satu kisah keinsafan yang dia telah menyesali dengan perbuatan tersebut . Ingin “dia” meminta maaf tetapi bimbang sekiranya kesalahanya tidak terampun . Ini dapat dilihat pada ayat


Masih mungkinkah
pintumu kubuka

Dengan kunci
yang pernah kupatahkan


Sehinggakan kesalahan yang dia lakukan itu menghantui hidupnya dan perasaan bersalah didalam dirinya membuat hidupnya tidak senang dan jiwanya tersiksa. Persaan tersebut boleh di tafsir melalui baris-baris pada ayat di bawah .

Ke manapun aku pergi
Selalu kubawa-bawa
Perasaan yang bersalah
datang menghantuiku
Masih mungkinkah
pintumu kubuka

Pada akhir barisnya dia membuat keputusan walau apa yang terjadi dia mesti meminta maaf dari segala kesalahanya Prosa Aku Ingin pulang disini memberi maksud dia ingin berjumpa dengan orang pernah dia buat salah suatu masa dahulu.

Note: Puisi Ebiet sukar di tafsir kerana pengamatannya tentang sesuatu peristiwa amat dalam dan puisinya terlalu peribadi . Sememangnya kebanyakan lagu yang dihasilkan oleh Ebiet banyk menyentuh perasaan . Sekiranya anda berminat dengan lagu tersebut anda bolehlah dapatkan di kedai-kedai kaset dan cd berdekatan . Awas , dapatkan yang original.

AKU INGIN PULANG
(Ebiet G. Ade)

Ke manapun aku pergi
Bayang-bayangmu mengejar
Bersembunyi di manapun
S’lalu engkau temukan
Aku merasa letih dan ingin sendiri

Kutanya pada siapa
Tak ada yang menjawab
Sebab semua peristiwa
Hanya di rongga dada
Pergulatan yang panjang
dalam kesunyian

Aku mencari jawapan di laut
Kusadar langkah menyusuri pantai
Aku merasa mendengar suara
Menutupi jalan
Menghentikan petualangan

Du du du du du du

Ke manapun aku pergi
Selalu kubawa-bawa
Perasaan yang bersalah
datang menghantuiku
Masih mungkinkah
pintumu kubuka

Dengan kunci
yang pernah kupatahkan
Lihatlah aku terkapar dan luka
Dengarkanlah
jeritan dari dalam jiwa

Aku ingin pulang… u.. hu…
Aku harus pulang… u… hu…
Aku ingin pulang… u… hu…
Aku harus pulang… u… hu…

Aku harus pulang…

By: Pengembara Lara


0 comments: