• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Heading 1 Here:Enter the heading 1 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 2 Here:Enter the heading 2 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 3 Here:Enter the heading 3 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 4 Here:Enter the heading 4 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 5 Here:Enter the heading 5 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • SLIDE-1-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-2-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-3-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-4-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

Saturday, May 28, 2005

BERITA UNTUK KAWAN

Posted by Pengembara Lara On 12:23 AM 1 comment

BERITA UNTUK KAWAN

“ Perjalanan ini terasa sangat mengerikan,
Sayangnya engkau tak disamping ku kawan ..
Banyak cerita semestinya kau saksikan..
Di tanah kering bebatuan ..”

Assalamulaikum .. dan salam ceria ..pernah dengar tak lagu ni ..tajuk lagu ni ‘Berita untuk kawan “ lagu ni dinyanyikan oleh penyanyi Indonesia yang tersohor .Namanya Ebiet G.ADE .. Kalau sesiapa peminat lagu puisi ramai yang kenal dengan Ebiet .. Brother Ebiet ni memang hebat buat puisi dan menyanyikan lagunya ..Kalu nak tahu Ebiet ni ader parangai best sket. Dia nyanyi lagu tak pernah berdiri mesti duduk atas kerusi sambil petik gitar .. Memang ader kelaslah …Aku pernah nyanyi lagu Ebiet masa aku buat persembahan semasa di tingkatan 5 . Ramai member aku tanya lagu apa aku nyanyi , maklumlah lagu puisi mana ada student form 5 dengar .Greenday , Nirwana, Gun dan Bunga ros tahu lah . No hallah minat masing-masing. Lagu ni mengisahkan seorang kawan yang mengkhabarkan berita melalui surat penglaman yang dilaluinya . Lagu ni memang popular kat Indonesia dan Malaysia.

Bila aku dengar lagu ni teringat kat member-member lama aku . Sekarang ni masing-masing dengan cerita masing-masing . Ada yang dah bekerja , ada yang belajar lagi macam aku, ada yang bertunang dan ada yang dah berkahwin . Dapat anak lagi .Alhamdulillah moga jadi papa dan mama mithali . Aku fikir balik.. zaman berkawan secara ‘ramai-ramai’ paling best ialah masa zaman sekolah dan zaman universiti ajer. Lepas tu saja memang sibuk dengan urusan masing-masing. Hilang semua khabar berita. Paling best dua tiga tahun tak jumpa dan bertanya khabar .. teus dapat khabar member kita ni dah kawin . Emm cepat sungguh masa berlalu . Kesibukkan membuat masa semakin tidak terasa berlalu . Sibuk bertempat tak salah , jangan jadi penyibuk cukup dik oii . Nanti orang tak suka .Lama-lama orang tak suka..
Tiga minggu lepas kau baru jumpa member lama . Kira baik jugalah masa di zaman persekolahan . Macam aku cerita kat ataslah . Member aku dah berkawin . Umur sebaya dengan aku lagi . Jadi askar sekarang .Terkejut juga aku dengar berita dia dah kawin .tapi aku buat selamber ajer kira tak buat reaksi terkejutlah .’Selamat pengantin baru ‘Sorilah lambat wish , lagipun aku tak tahu nombor henset ko “ lebih kurang cam tu lah aku cakap .Aku pun ambil no henset nya . Semenjak hari tu aku mula bertanya khabar kalau ada kesempatan dan kerdit telefon lebih ……Kawan…. kawan macam tu lah kehidupan..ada kawan lama. Ada kawan baru ..ada kawan hilang ..

Apa moralnya ..simple ajer .. ada masa hantarlah khabar berita kat kekawan kita yag jauh di mata. Teknologi sekarang dah canggih SMS boleh guna .email boleh guna , telefon boleh guna . Gunalah kemudahan tersebut untuk terus berkongsi pendapat ,tentang kehidupan ini . Tak rugi punya.. lagi banyak kita berkongsi tentang kehidupan ni.. lagi arif serta bijak sana kita dalam menempuhi kehidupan kita . Setuju tak ? …HARGAILAH KAWAN ANDA…
‘ Kebahagian lahir dari kehidupan bebas dari syak wasangka “okessss sahabat moga hepi sokmo (selalu )…Salam ceria sekali lagi …

SEMOGA BAHAGIA KE ANAK CUCU…atau Ke akhir hayat..

Salam ceria dan salam manis .kali ni aku nak share satu citer yang agak best juga. Berlaku kat kampung aku .Menarik pun ada , pelik pun ada tak logic pun ada tentang cerita ni .Satu kampung aku heboh dan tahu citer ni . Apa yang pelik , menarik dan tak logic tu ?? Emm begini ,, ada satu couple kat kampung aku ,,ni couple sah punya . Senang citer suami isteri “bercerai “. Kalu muda okeylah benda biasa tak pelik orang dengar dan tak terkejut . Yang peliknyer daha ada cucu pun boleh bercerai ‘TALAK 3”..
Mungkin bagi yang bekerja kat mahkamah syariah tak pelik kot cerita ni , maklumlah kes kat mahkamah syariat tu banyak jugak yang pelik . Memang jodoh di tangan Tuhan .
Ada member aku dia cerita kat aku . Roomate dia couple (NI COUPLE TAK SAH ) 7 tahun bercouple dari tigkatan 4 lastly clash. Mula-mula aku dengar terkejut juga tapi bila aku ingat cerita kat kampung aku lagi hebat tak jadi aku nak berkejut . Baru couple tak ada anak lagi , cucu jauh sekali . Orang kampung aku lagi hebat dah beranak dan bercucu clash selamber ajer . “ Selagi ada rezeki kita takkan akan mati kelaparan , selagi ader jodoh… Norjuma ngan Datuk Nazim bertemu juga akhirnya . Semoga mereka berdua bahagia hingga ke akhir hayat bukan hanya setakat dapat cucu lepas tu bercerai .. Kalau nak wish kat member yang baru kawin baik ubah ayat .. tukar hingga bahagia ke anak cucu kepada hingga akhir hayat .
Pada kawan aku yang baru nak kawin atau rancang nak berkawin baik ambil iktibar dari lagu koprtasa ni….

“ kerana kau isteriku ,
ku ingin kau mengerti
bahawa hidup ni ,
tak semudah yang kita janjikan ,,
yang kita janjikan
kerana kau isteriku …”
Kepada yang baru nak mencari dan mengusya… carilah yang mencintai kita dan memahami ,,

Kalau tak jumpa yang menyintai ..yang memahami pun memadai ..faham tak ,,??
Jom kita renung sesamer kata hikmah ni untuk jadi pedoman buat semua
“Cinta orang perempuan separuh mati , bila benci tak dapat di ubati , cemburu orang lelaki tak nampak , bila cemburu berapi boleh bawa mati “.. salam ceria ..nice day

1 comments:

assalammualaikum
lama tak jenguk blog ko
sorry
aku setuju ngan wish ko tu
'selamat pengantin baru hingga akhir hayat'

kat ko jugak ker?
hahahhahahaha