• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Heading 1 Here:Enter the heading 1 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 2 Here:Enter the heading 2 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 3 Here:Enter the heading 3 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 4 Here:Enter the heading 4 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 5 Here:Enter the heading 5 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • SLIDE-1-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-2-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-3-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-4-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

Tuesday, January 27, 2009

Posted by Pengembara Lara On 11:42 PM 2 comments

Rotan , pukul, pulas telinga, denda… boleh ke.
Guru besar telah berpesan kepada guru bahawa semua guru tidak dibenarkan “mencederakan’ murid daripada segi fizikal mahupun dalaman. Menurut guru besar, semenjak 10 hari persekolah sudah ada 4 komen daripada ibu bapa murid berkenaan guru yang ‘menderakan’ anak mereka. Kalau bab komen ini ibu bapa memang suka, mungkin Nampak lebih hebat apabila dapat memberi komen pada sekolah. Tak ada pula rasanya ibu bapa yang bagi pujian kat sekolah kerana anak mereka Berjaya. Ibu bapa saya pun tak pernah juga bagi pujian kat sekolah tetapi sekurang-kurangnya tak pernah bagi komen pada sekolah mahupun mengutuk sekolah. Maklumlah ibu bapa saya orang kampung dan percaya kepada cikgu siap pesan lagi kat cikgu “ Cikgu pukulah anak saya jika perlu , jangan patah cukuplah asalkan dia faham dan belajar cukuplah”.Boleh ke merotan pelajar ? Jawapannya memang tak boleh, ibu bapa boleh menyaman guru yang merotan anaknya. Persoalan kedua. Perlukah merotan ? Pada pendapat saya , perlu dan mesti pandai menggunakan rotan pada tempat dan caranya. Murid ada pelbagai jenis perangai, ada ketika perlu berlembut dan ada ketika perlu menggunakan pendekatan agak garang. Saya pernah masuk ke dalam kelas 3M-Maju( kelas paling hujung dan merupakan kelas ke -13). Saya menjadi guru ganti dan mengajar subjek pendidikan Islam. Pada mulanya agak kekok juga untuk menjdi ustaz ni, maklumlah perlu menggunakan tulisan Jawi. Saya cuba membuat pemerhatian dan kajian ringkas, pada minggu pertama ramai sangat murid yang tidak membawa buku tek pendidikan agama Islam.
Saya tidak memarahi murid yang tidak membawa buku tersebut , malah saya mendekati murid tersebut seorang demi seorang dan memujuk dengan kata baik supaya membawa buku tek dan memberi rasional kenapa perlu membawa buku tek. Sepanjang seminggu saya membuat sedemikian tetapi kurang berkesan, pada setiap hari masih hampir separuh murid yang tidak membawa buku tek.Minggu seterusnya saya menggunakan pendekatan ‘rotan’. Sesiapa tak bawa buku cikgu akan bagi upah “ ,.sambil menunjukkan rotan. Alhamdulillah hari seterusnya semakin ramai murid yang membawa buku tek dan buku kerja. Sebelum saya rotan murid, saya test dulu kat tangan saya untuk menguji tahap kesakitan. Pada pendapat saya , merotan murid adalah bukanlah perbuatan terlalu kejam asalkan niat dan cara yang betul dibuat. Kalau sekadar niat mahu menakutkan murid dan melepaskan persaan marah kepada murid yang membuat salah , mungkin niat tersebut perlu diubah dan cara tersebut tidak betul. Seorang guru perlu membuat sedikit pemerhatian dan kajian ringkas cara berkesan untuk memudahkan proses pembelajaran. Sekiranya murid tersebut dengar kata dan senang mengikut arahan , rotan memang tidak dipelurkan lagi.
Ada juga murid-murid yang terlalu lembab, kekadang saya tidak setuju kalau guru terlalu meneking dan marah murid begini. Dia bagi saya golongan ‘istimewa’. Murid yang memang layak dirotan adalah murid yang kurang ajar dan melawan guru. Pendekatan rotan bagi murid berkenaan bagi saya amat sesuai. Kalau setakat marah biasa, kurang menjadi pada zaman sekarang. Apa yang saya tulis adalah pendapat peribadi sahaja. Kemungkinan apa yang saya cerita dan tulis tidak praktikal ditempat dan suasana anda . Wassalam
Dipetik dari http://gurumalaysia.info

2 comments:

salam sayed, sy rasa stuju dengan rotan ni. sekurang²nya menyedarkan murid. tp, satu je....jgn rotan murid yg lembab membaca..hntrlah die ke pemulihan :)

-nen-

emm hanya guru pemulihan yang memahami murid pemulihan hehe