• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Heading 1 Here:Enter the heading 1 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 2 Here:Enter the heading 2 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 3 Here:Enter the heading 3 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 4 Here:Enter the heading 4 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • Heading 5 Here:Enter the heading 5 description here.Go to blogger edit html,find these words and replace it with your own description ...
  • SLIDE-1-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-2-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-3-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

  • SLIDE-4-TITLE-HERE

    Welcome to Blogger.Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these text/sentences with your own descriptions.This theme is convert to Blogger by Premiumbloggertemplates.com.Download this template and more Premium Blogger Templates From PremiumBloggerTemplates.com...

Wednesday, June 25, 2008

Terima Kasih Sahabatku Semua- Dedikasi Untuk Penghuni Sri Cendrawasih

Posted by Pengembara Lara On 7:56 AM No comments








Terima Kasih Sahabatku


Terasa saya ingin mengucapkan terima kasih kepada sahabat-sahabat sekaunselor yang bersama susah dan senang di Sri Cendrawasih. Memang ucapan terima kasih tidak terhingga kepada semua. Tanpa bantuan daripada sahabat semua siapalah saya. Kita semua sememangnya insane yang serba kurang dan tidak terlepas daripada memerlukan pertolongan. Begitu juga tidak pernah terlepas daripada melakukan kesalah . Oleh yang demikian muhasabah diri adalah jalan yang terbaik untuk memperbaiki diri supaya hari esok lebih baik daripada hari ini.



  1. Zainudin. Ketua Unit

Pertama saya meycapkan ribuan terima kasih kepada Zainudin selaku Ketua Unit yang sentiasa tekun menjalanan tugasnya. Sukar untuk membuat kerja suka rela tanpa mendapat gaji atau elaun. Kalau jawatan itu di beri kepada saya pun saya akan terfikir banyak kali untuk menerima jawatan tersebut. Selamat pengantin baru kepada Din yang akan melansungkan perkahwinanya pada bulan Ogos akan datang . Terharu juga apabila saya orang pertama menerima kad undangan perkahwinan daripada Din dan Zeti ( Nama tuning Din ). Semoga tiada aral yang menghalang dan lemabatkan segala proses untuk berkahwin. … Berkahwin itu memang nikmat tetapi banyak dugaan. Seperti kata bijak pandai untuk memcari kekasih umpama memilih sedahan daripada pokok yang rimbun tetapi untuk memilih isteri umpama memilh sepohon pokok daripada hutan yang tebal. Jauh bezanya dan banyak perkara yang perlu dinilai dan diambil kira





  1. Zairi.

Terima kasih kerana ada beberapa kali pernah ambil saya di Terminal Satu. Kekadang ada juga memberi pinjam motor. Zairi juga telah menymbangkan alatan dapur seperti dapur gas, periuk, kuali, pinggang dan lain-lain. Rindu pada anak dan isteri mungkin sudah terubat di waktu lapang ini. Semoga jangan tidur lewat lagi. Saya sebenarnya segan kalau disuruh menjadi imam untuk solat kalau Zairi ada kerana saya menghormati orang sudah berkahwin dan mempunyai anak. Apa yang bagus pada Zairi selalu saya perhati dia selalu membaca Yasin kalau selepas solat Magrib dan seiingat saya dia ada sehelai sahaja seluar pendek ( Mungkin ada beberapa helai Cuma saya tida perasan atau mempunyai corak yang sama






  1. Nik Zahari Nil Soh

Terima kasih untuk Nik kerana banyak membantu . Terharu tengok Nik terus bergegas apabila Wana menelefon kereta Sharifah rosak. Tanpa bnyak bicara Nik terus pergi. Saya suka kepada orang mempunyai sikap suka menolong . Saya percaya kalau kita banyak menolong suatu hari nanti orang lain akan menolong kita tanpa kita duga. Allah SWT tu mahal adil. Kekadang kita pandai cakap sahaja kita suka menolong orang tetapi apabila keadaan orang memerlukan pertolongan kita buat tak tahu sahaja. Ramai orang begini. Nik rajin belajar tetapi banyak yang lupa. Kalau bab mengulangkaji pelajaran , orang lain tidak buka buku lagi Nik dah mengkhatam sebuah buku. Terselah kelihatan Nik seorang perindu terutama kepada anak lelakinya. Tersentuh saya mendengar cerita Nik apabila dia menangis dan dapat lena tidur apabila mendapati anaknya demam. Nik juga seorang sangat mudah untuk tidur dan memang berlawan dengan Zairi yang susah untuk tidur. Seperti ada suis sahaja, tengok-tengok Nik dan menidurkan diri.













  1. Tarmizi

    armzi merupakan rakan sebilik saya. Kami bertiga satu bili yang merupakan bilik ketiga daripada ruang tamu ataupun bilik tengah. Saya , Zaid dan Tazmizi satu bilik. Zaid tidur paling tepi , Tarmizi tidur di bahagian tengah dan saya tidur di hujung sekali. Tarmizi seorang yang cepat lembut hati dan belas kasihan yang tinggi. Maksud saya dia seorang yang cepat perihatin dan empati dengan masalah orang lain. Alhamdulillah dia baru sahaja menjadi seorang ayah. Bukan main gembira Tarmizi. Isterinya seorang guru juga. Saya selalu tumpang kereta Tarmizi untuk balik ke Gombak rumah kakak saya..Kereta Tazmizi nampak tidak berapa baru tapi enjinnya boleh tahan lagi. Tarmizi pun ada sebuah motosikal. Kalau pergi ke kelas Tarmizi selalu pergi dengan motor berbading dengan kereta kecuali hari hujan. Pada akhir semesta kedua Tarmizi menjadi “ rakan kongsi’ Zahardi dalam perniagaaan .’ simkad “ Happy( http://www.happy.com.my/). Tarmizi memang tidak berkira kalau bab memasak . Boleh dikatakan ketika semesta pertama , kami memasak dan Tarmizi dengan Zainudin yang selal,u memasak. Memang dia pndai memasak dan biasa memasak , boleh tahan juga masakanya. Agak menyelerakan tambahan pula makan beramai-ramai seramai sepuluh orang . Tarmizi juga pengingau orangnya . Pernah suatu malam dia mengingau dan membaca buku novel saya. Pelik saya pada keseokkan harinya buku novel saya beralih tempat . Rupanya dia mengingau




  2. Zahardi Arman



Seorang yang bertubuh kecik sahaja dan mempunyai seorang anak perempuan. Bekas jurulatih Khidmat Negara. Terima kasih juga kepada Di ( Nama singkatan selalu saya panggil ) Kerana menumpang saya ke Sekolah Kebangsaan St. Paul Seremban. Memamg banyak pengalam bersama terutama di bawah penyeliaan Mr. Yee dan juga Tuan Haji Shamsudin. Pernah membuat saya kalut apabila dia tidak membuat rph dan penyelia datang . Bukan main saya memutar alam penyelia untuk memberi masa dia membuat persediaan. Tapi alhamdulillah masih mendapat pujian daripada penyelia kerana dia mempunyai bakat semula jadi dalam mengajar ilmu pendidikan jasmani. Saya selalu dibandingkan denganya oleh pensyarah dan pada akhir penyeliaan ada sedikit pertelingkahan kecil. Saya memang seorang yang tak suka bertengkar lidah. Lebih suka menddengar pendapat orang daripada berbahas. Kekadang berbahas pun tidak ada gunanya juga. Walaubagaimana pun saya buka seorang yang pasif kalau bercakap memang nada bersungguh tu ada. Tetapi kekadang sahaja kerana saya suka watak yang agak pediam. Watak itu saya rasa lebih sesuai untuk saya.( Saya rasa sahaja ). Di juga ada motor Yamaha LC dan sebuah kereta wira. Suka saya melihat Di sebagai tauke Money wallet atau sebagai tauke top up. Terselah minatnya dalam perniagaan. Teringat saya apabila dia bercerita kalau dia dapat mengajar di Pahang dia akan membuka sebuah kedai runcit. Di seorang yang bagus dalam perjungan Melayu. Saya mendoakan cita-citanya berjaya. Selain daripada itu saya lihat dia sangat peka dengan kesulitan sahabatnya seperti sakit dan sebagainya. Semoga Di tidak lupa waktu solat. Amin.







  1. Zaid Bin Zakaria

Zaid juga merupakan rakan sebilik saya. Mukanya mirip cina sedikit. Orangnya agak pengemas dan teliti ( Pada pendapat saya ). Terima kasih juga kepada Zaid kekadang ada juga saya menumpang keretanya . Pernah juga saya balik bersamanya samapai ke Kampung Bagan Bawah . Pernah juga dia hantar saya ke rumah kaka saya di Gombak. Isteri Zaid seorang Jururawat. Saya masih ingat lagi nama isterinya iaitu Sumayyah . Memang cantik nama tu dan teringat saya pada lagu nasyid Sumayyah. Agak kecik berbanding Zaid. Kalau bab menelefon isteri saya rasa Zaid lebih menyerlah daripada rakan-rakan yang lain .( mungkin saya sebilik dengan Zaid dan selalu mendengar perbualan Zaid dan isterinya. Pelbagai cerita Zaid cerita kepada isterinya dari perkara besar hinggalah kepada perkara kecik. Romantik sungguh kelihatan. Semasa Zaid membawa isterinya ke rumah sewa kami , isterinya tidak bercakap bnyak sangat tidak seperamah isteri Di. Zaid sekarang sedang berusaha untuk mendapatkan cahaya mata . Semoga Allah SWT memberi rezeki kepadanYa. Setiap kali Zaid ingin menamatkan perbualan dengan isterinya dia akan selalu megatakan ‘ rindu su , sayang su . Memang dia seorang suami yang penyayang. Pada sem kedua dan penghujung sem Zaid agak berkawan baik dengan Azizil Fikiri..



  1. Faizal

Satu-satunya sahabat saya yang menjadi penghuni sri cendrawasih bukan daripada pantai timur. Faizal orang Johor. Faizal seorang yang tidak kedekut ilmu dan senang diajak ke mana-mana. Faizal seorang yang senang apabila di minta pertolongan dan seorang yang perihatin dengan masalah kawan-kawan. Seingat saya ada juga saya berhutang dengan Faizal kerana tidak ada duit tunai ditangan. Faizal juga merupakan boleh dikatakan orang yang boleh diharap kalau diberi tugasan. Terselah kehebatanya apabila folder tugasan, Tuan Haji Harun Faizal lah orang yang menjadi tempat rujukan bahan dan sebagainya. Faizal seorang yang berminat dengan rekabentuk computer terutama penggunaan perisian Adobe Photoshop. Terima kasih juga kerana dialah orang yang sudi memenigkan kepala merancang malam Seribu Erti . Malam makan malam untuk kami semua. Pendekatan yang digunakan oleh Faizal dalam berkawan ilah tidak menyusahkan orang. Pernah Faizal balik dari terminal satu dengan sewa walaupun ramai kawan-kawan yang mempunyai kereta . Apabila ditanya mengapa begiti dia menjawab ada kisah tertentu. Mungkin dia pernah meminta pertolongan daripada sesiapa tetapi tidak dilayan. Saya setuju dengan cara Faizal




  1. Azizil Fikri

Terima kasih kepada Azizil Fikri kerana sudi membersih rumah dan bilik air ketika ramai sahabat yang balik ke kampung. Saya suka perangai Azizil yang suka membaca. Kalau di dalam rumah itu hanya saya dan Azizil sahaja yang agak banyak membeli buku. Pada akhir sem saya punya buku hampir 2 kotak kesemuanya. Tidak semua buku di dalam kotak tersebut saya baca . Buku yang saya berkenan saya beli sahaja dan simpan . Jika ada keluangan saya akan membacanya sahaja. Terpengun juga melihat Azizil kalau memabaca akan menulis apa yang dibacanya di dalam sebuah buku ( Bersaiz A4 tetapi besar ). Saya memang suka melihat orang membaca buku . Entah kenapa . Tarmizi mungkin pernah lihat saya membaca pukul 1 atau 2 pagi . Azizil banyak membantu saya dalam membuat tugasan-tugasan yang pensyarah berikan. Semoga burung-burung yang dibelanya akan terus membiak dan tidak mati .




  1. Azri

Apabila sebut saja nama Azri , memang saya selalu ingat ayat come on Arzi, come on Azri … ayat yang di alungkan oleh Faizal semasa kayak bersama . Entah macam mana kayak tersebut sukar hendak berpusing. Arzi seorang watak yang akan pendiam. Seorang yang agak mengatur setiap apa yang dibuatnya. Kalau dalam bercakap Azri akan bercakap dengan ayat yang paling teratur. Kali pertama mendengar Azri bercakap memang terpegun seolah olah ada skrip yang terpapar di hadapannya. Pernah mendapat pujian daripada Puan Sabariah seorang yang agak Berjaya dalam membuat sesi kaunseling kelompok. Azri selalu kejutkan saya untuk solat terutama solat Subuh dan juga solat Asar kalau saya terlebih lena. Azri seorang yang agak pediam dan tidak suka bercakap banyak. Selalu di usik oleh Zaiod dan Tarmizi. Seolah olah kalau kami semua sepuluh beradik Azri merupakan anak yang paling bongsu. Azri pun sama juga macam Nik juga memang mudah sangat kalau hendak tidur. Cuma Azri lebih awal , lebih kurang pukul 11 Azri akan cuba menutupkan matanya untuk bermimpi. Walaupun Azri boleh dikatakan sebagai adik Zairi tetapi kalau bab tido memang agak berbeza waktunya. Abangnay susah sangat nak tidur sedangkan adiknya seprti ada suis. Pengalaman pergi surau Jiboi baru bersama Azri tidak dapat dilupakan … Bersambung …

0 comments: